• Lata doświadczeń w biznesie
img

Polak na e-zakupach: Czego szukamy w sieci?

Polski Internet bogaty jest w e-sklepy, które kuszą asortymentem różnorakich produktów liczonych w tysiącach sztuk, niskimi cenami oraz stosunkowo krótkim czasem oczekiwania na przesyłkę. To sprawia, że bardzo chętnie oddajemy się czynnościom okołozakupowym czyli przeszukiwaniem sklepów celem odnalezienia ciekawych produktów. Czytamy ich opisy, porównujemy z innymi i finalizujemy transakcje za pośrednictwem operatorów szybkich płatności czy z poziomu m-urządzeń. Pozostaje pytanie, na które chcielibyśmy odpowiedzieć, a mianowicie - czego szukamy w sieci?

Polak na e-zakupach potrzebuje czasu

Nasz naród do pewnego momentu był dosyć nieufny i do każdej nowinki w Internecie musieliśmy się przyzwyczaić. W związku z tym nawet, gdy sklepy zaczęły współpracę z operatorami szybkich płatności online, potrzebowaliśmy czasu, aby zaznajomić się z tym systemem. Podobnie jest podczas poznawania nowych e-sklepów. Poszukujemy w nich informacji o metodach płatności i lustrujemy witrynę celem odnalezienia certyfikatów świadczących o rzetelności marki.

Czego szukamy w sieci?

Kupujących możemy podzielić na dwie grupy: aktywnych i pasywnych. Osoby aktywne potrzebują niewiele czasu na odnalezienie interesującego ich produktu i nabywają go po kilku minutach. Pasywni muszą najpierw porównać produkt z innymi, a do finalizowania transakcji dochodzi jedynie wtedy, gdy zaufanie klienta do sklepu będzie wynosić około 90%.

W sieci najczęściej szukamy produktów, które możemy zakupić błyskawicznie i korzystać z nich tego samego dnia. Mowa zatem o aplikacjach mobilnych, e-bookach, muzyce oraz multimediach. Kobiety skupiają się także na kosmetykach i ubraniach, zaś mężczyźni - elektronice, gadżetach i częściach samochodowych. Dzieląc kupujących na grupy wiekowe najwięcej wydają kobiety z przedziału 20-28 lat, a mężczyźni z zakresu 25-49 lat. Rozbieżność wiekowa jest zatem całkiem spora.

Polak na e-zakupach zachowuje się podobnie jak w sklepie stacjonarnym. Najpierw bada sam portal, porównuje go z innymi, a do sfinalizowania transakcji dochodzi jedynie wtedy, gdy zdobędzie zaufanie do platformy. Często po kilku transakcjach osoby pasywne stają się aktywnymi i z biegiem czasu wydają na zakupy więcej pieniędzy.

 

 

Zobacz również