• Lata doświadczeń w biznesie
img

Płatności mobilne

W ciągu ostatnich kilku lat smartfony wyparły praktycznie klasyczne telefony komórkowe. Wzrosła również powszechność używania tabletów. W związku z tym coraz więcej ludzi używa tych urządzeń do płatności, nie tylko za dodatkową zawartość w aplikacjach, czy drobne zakupy. Pod aplikację można podpiąć cykliczne rozliczanie rachunków, czy spłacanie rat, tak by nie zapomnieć o terminie. 

W związku z tą tendencją mówi się obecnie o powstaniu rynku m-commerce, na którym należy działać, by dostarczyć klientom szybkich i wygodnych rozwiązań realizowania swoich płatności. Bardzo szybko powstały zatem aplikacje obsługujące wirtualne portfele i ich powiązanie z umieszczeniem i korzystaniem w smartfonie. 

Kluczem do korzystania z takim płatności i udostępnienia ich swoim klientom jest też dobre pośrednictwo płatności. Wiąże się to przede wszystkim z bezpieczeństwem klienta w sieci. Jego dane nie mogą zostawiać śladów, czy być narażone podczas bezpośredniego przekazywania sprzedawcy, na witrynach zbudowanych szybko i małym kosztem. Przepływ danych w takim miejscu jest najłatwiejszy do przechwycenia i niepożądanego wykorzystania. Jest to także kwestia zaufania podczas zakupów usług czy produktów. Obecnie coraz więcej osób jest uświadomiona z jakimi zagrożeniami swoich danych i finansów można się spotkać w cyberprzestrzeni. Z tego względu wielu z nich korzysta z wirtualnych portfeli lub nie dokonuje transakcji bez zaufanego pośrednictwa. Jego brak może takiego klienta odstraszyć, zwłaszcza jeśli nie będzie mieć wyrobionego zdania o miejscu, z którego chciał coś nabyć.

Na potrzeby takiego rynku wykształciło się kilka większych aplikacji, z których korzystanie warto zaoferować swoim klientom. Obecnie z ich pomocą można już kupić bilety na komunikację miejską w większych miastach, czy korzystać z nich przy parkomatach. Aplikacje te pomogą nam błyskawicznie kupić wejściówki do parków, na wystawy czy do muzeum. W końcu skoro pojawiła się potrzeba, to równie dobrze można za jej pomocą sprawić, by ostatecznie klientom było wygodniej. Trzy główne aplikacje, o których mowa to:

a) m-Pay – to interesująca aplikacja o funkcjach takich jak obsługa płatnego parkowania, płatności w Internecie (przez kod QR) czy doładowania telefonów. System działa w oparciu o kody generowane przez dostawcę usług i każdorazowe potwierdzenia transakcji przez użytkownika. Fundusze są przez niego również ograniczone poprzez doładowywanie wirtualnego portfela. Innymi słowy, nawet z podpiętą karta kredytową czy debetową aplikacja nie jest w stanie uzupełnić sobie środków korzystając z takich metod, bez zgody właściciela. W ten sposób nie naraża go na straty związane z nieuwagą, czy też działania niepożądanego oprogramowania.

b) Sky Cash – to kolejna platforma obsługująca wiele funkcji w dużych miastach. Sky Cash może obsługiwać zdalnie wypłaty z bankomatów, pozwala również na błyskawiczne rezerwowanie i kupowanie biletów na pociąg, nawet na moment przed jego odjazdem. To prawdziwy przyjaciel ludzi mobilnych i ceniących sobie szybkość działania.

c) BLIK Mobile – to rozwiązanie m-commerce oparte jest o polski system płatności na bazie prostego kodu złożonego z kilku cyfr. 

Pośrednicy tacy jak Dotpay oferują również szereg usprawnień przystosowanych na potrzeby witryn internetowych, z których mogą korzystać nie tylko użytkownicy komputerów stacjonarnych, ale również urządzeń mobilnych jak wspomniane smartfony i tablety. Takie udogodnienia to chociażby gotowe biblioteki, przeznaczone dla programistów na wszystkie popularne środowiska, na których działają smartfony. W Polsce są to Android (Google), iOS (Apple) i tracący ostatnio na popularności, ale wciąż obecny Windows Phone (Microsoft). 

Bardzo ważnym usprawnieniem jest również responsywna bramka płatności. Responsywność takiego systemu płatniczego polega na tym, iż dostosowuje się on do wielkości urządzenia z jakiego jest przeglądany. Nikt, kto ceni sobie wygodę i szybkość nie chce albo nadmiernie przesuwać widoku na ekranie, gdyż jest on zbyt przybliżony, ani też przybliżać się za każdym razem po załadowaniu strony, by dostać się do malutkich kratek na swoje dane. Technologia to oparta jest na RWD czyli responsywnym designie sieciowym (Responsive Web Design) i jest obecnie standardem wielu witryn i aplikacji, które chcą pozostawać wygodne dla wszystkich użytkowników, bez względu na generację telefonu czy jego markę.

 

Zobacz również